اساس نامه انجمن علمی ریختهگری ایران
بسمه تعالي
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري – معاونت پژوهشي و فناوری
دفتر انجمن هاي علمي ايران
اصلاحیه اساسنامه انجمن علمی ریخته گری ایران
)جامعه ریخته گران ایران(
مقدمه :
جامعه ریخته گران ایران در سال 1358 با کسب مجوزهای لازم رسمیت یافت و تحت شماره 2081 به ثبت رسیده اینک به منظور هماهنگی با کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصلاحیه اساسنامه جامعه ریخته گران ایران با توجه به شرایط زمانی، حفظ حقوق موسسان و کارگزاران قبلی جامعه به شرح مفاد زیر تدوین و از این پس ملاک قرار خواهد گرفت . انجمن علمی ریختهگری ایران ، نامی است که بر موجودیت این مرکز غیر انتفاعی اطلاق میشود.
فصل اول – كليات و اهداف
ماده 1: بهمنظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علمي و مهندسی صنعت ریختهگری و توسعه كيفي نيروهاي
متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي و صنعتی در زمينههاي ریخته گری و فعالیت های وابسته، انجمن علمی ریختهگری ایران ( جامعه ریختهگران ایران) كه از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده ميشود، تشكيل ميشود .
ماده 2: انجمن مؤسسهاي غير انتفاعي است و در زمينههاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت ميكند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رييس هيئت مديره آن نماينده قانوني انجمن ميباشد.
ماده 3: مركز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمنهاي علمي ميتواند در هر منطقه ازكشور تشكيل شود.
تبصره: هيئت مديره ميتواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشاني مركز اصلي انجمن اقدام كند به شرط آنكه موضوع در روزنامه رسمي كثيرالانتشار اعلام شود و كتباً به اطلاع كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برسد.
ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود ادامه می یابد و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.
فصل دوم – وظايف و فعاليت ها:
ماده 5: بهمنظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را بهعمل خواهدآورد:
5-1- انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بينالمللي با محققان و متخصصاني كه به گونهاي با علم ریخته گری و متالورژی سر و كار دارند.
5-2- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي طرحها و برنامههاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن.
5-3- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان ، استادان ، کارشناسان و صنعتگران ممتاز.
5-4- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و فني به صنایع متقاضی و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص.
5-5- برگزاري گردهماييهاي علمي در سطح ملي، منطقهاي و بينالمللي
5-6- انتشار كتب و نشريات علمي پژوهشی و ترویجی در زمینه ریخته گری و فعالیت های وابسته .
5-7- تدوین خط مشی جامع برای صنعت ریخته گری و یا برای آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و پیشنهاد آن به مسئولان ذیربط
5-8- ایجاد مرکز آمار ، اطلاعات و کتابخانه در زمینه ریختهگری و صنایع و آموزش های وابسته به آن
5-9- مشارکت و همکاری با سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مورد تدوین، پژوهش و آموزش استانداردهای موثر در صنعت ریخته گری(مواد اوله، قطعات، کنترل و …)
فصل سوم – انواع و شرايط عضويت
ماده6- عضویت در انجمن شامل اعضای پیوسته، اعضای وابسته ، اعضای دانشجویی ، اعضای افتخاری و اعضای حقوقی است که تحت مفاد زیر به عضویت پذیرفته می شوند.
6-1- اعضای پيوسته :
الف : مؤسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته متالورژی و گرایشهای وابسته می باشند، با تصویب هیئت مدیره
ب: کلیه اعضای حقیقی انجمن که در طی سی سال گذشته در فعالیت های انجمن (جامعه ریختهگران ایران) همکاری و مشارکت داشته اند.
پ: افراد با درجه کارشناسی در رشته های متالورژی و گرایش های وابسته که فعالیت های صنعتی بارزی دارند با پیشنهاد گروه پذیرش و تصویب هیئت مدیره
ت: اعضای پیوسته که حداقل دو دوره در عضویت هیئت مدیره باشند و یا در انجام وظایف و کوششهای انجمن و یا عضویت در گروه های همکاری کمک های شایانی کردهاند با تصویب شورای اعضای ویژه عضو پیوسته ویژه محسوب می شوند.
6-2- اعضای وابسته :
الف: کلیه افرادی که در صنعت و یا آموزش ریختهگری به مدت حداقل 5 سال فعالیت داشته و از تخصص برخوردارند ولی فاقد مدرک دانشگاهی هستند .
ب:اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و حداقل به مدت 2 سال در یکی از رشته های مذکور در بند 1-6 شاغل هستند .
6-3- اعضای دانشجويي:
كليه دانشجوياني كه در رشتههاي متالورژی در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به تحصيل اشتغال دارندو کارشناسانی که کمتر از 2 سال از فارغ التحصیلی آنها سپری شده باشد عضو دانشجویی محسوب می شوند .
6-4- اعضای افتخاري:
شخصيتهاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينههاي متالورژی و ریختهگری حائز اهميت خاص باشد،يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك هاي مؤثرو ارزندهاي نموده باشند( با تصویب هیئت مدیره )
6-5- اعضاي حقوقي
سازمان هايي كه در زمينههاي صنعتی، علمي و پژوهشي و خدماتی مربوط به متالورژی و ریختهگری فعاليت دارند ميتوانند به عضويت حقوقی انجمن درآيند.
تبصره 1 : نماینده اعضای حقوقی برای مشارکت در مجامع عمومی و یا سایر گردهمایی ها ، باید بصورت کتبی معرفی شود .
تبصره 2: نمایندگان اعضای حقوقی در مجامع عمومی حق رای دادن دارند ولی نمی توانند به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند
ماده 7: هر يكي از اعضاء سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين ميشود به عنوان حق عضويت پرداخت خواهدكرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نميكند.
تبصره 2: اعضاي افتخاري ، اعضای پیوسته ویژه و اعضایی که مدت 25 سال عضو انجمن باشند و یا سن آنان بیش از 65 سال باشد از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8: عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مييابد:
8-1- استعفاي كتبي
8-2- عدم پرداخت حق عضويت سالانه
تبصره: تأييد خاتمه عضويت با هيئت مديره است.
فصل چهارم – اركان انجمن
ماده 9: اركان اصلي عبارتند از:
الف: مجمع عمومي ب: هيئت مديره ج: بازرسان
الف: مجمع عمومي
ماده 10 : مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته و نمایندگان اعضای حقوقی به صورت عادي يا فوقالعاده تشكيل ميشود.
10-1- مجمع عمومي عادي سالي يك بار و حداکثر تا 4 ماه پس از سال مالی تشكيل ميشود و با حضور يا رأي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي پيوسته انجمن رسميت مييابد و تصميمات با اكثر آراء اعضای پیوسته و اعضای حقوقی حاضر در جلسه معتبر است .
تبصره 1: هریک از اعضای پیوسته حاضر در مجمع می توانند با معرفی نامه کتبی (که در بدو ورود به هیئت اجرایی برگزاری مجمع تحویل خواهند داد) به جای حداکثر یک نفر دیگر از اعضای پیوسته رای دهند .
10-2- مجمع عمومي فوقالعاده در موارد ضروري با دعوت هيئت مديره يا بازرسان و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته و یا با درخواست شورای اعضای ویزه تشكيل ميشود.
10-3- در صورتيكه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومي رسميت نيافت جلسه دوم به فاصله حداقل بيست و حداکثر 40 روز بعد تشكيل ميشود و با هرتعداد حاضر در جلسه رسميت خواهديافت.
تبصره 2: اخذ آرا می تواند بصورت مکاتبه ای بر اساس آئین نامه که توسط هیئت مدیره تدوین و در مجمع عمومی تصویب شود نیز انجام شود .
تبصره 3: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي بهصورت كتبي يا آگهي در روزنامه كثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته و حقوقی و کمیسیون انجمن های علمی برسد .
تبصره 4: در صورتی که تقاضای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط شورای اعضای ویژه و یا یک سوم اعضای پیوسته توسط هیئت مدیره یا بازرسان منفی باشد .در چنین حالتی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده از طریق آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و با اعلام عدم پذیرش تشکیل مجمع توسط هیئت مدیره و بازرسان انجام می گیرد .
تبصره 5: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه مجمع عمومي فوق العاده منحصراً موضوعي خواهدبود كه در تقاضانامه ذكر شدهاست.
تبصره 6: شرايط تشكيل مجمع عمومي فوقالعاده همانند شرايط تشكيل مجمع عمومي عادي است و تصميمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده 11: وظايف مجمع عمومي عادی
11-1- انتخاب اعضاي هيئت مديره و بازرسان
11-2- تصويب خط مشي انجمن
- 11-3-بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره بازرسان
11-4- تعيين ميزان حق عضويت
11-5- تعیین روزنامه کثیرالانتشار
- 11-6-عزل هيئت مديره و بازرس (بازرسان)
- 11-7-بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينههاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن.
ماده 12: مجمع عمومي فوقالعاده
12-1- تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
12-2-تصويب انحلال انجمن
ماده 13: اداره مجامع
13-1 – حق انتخاب کردن و رای دادن مختص اعضای پیوسته و حقوقی است .
13-2- جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده رسمی کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.
تبصره : در صورتیکه اطلاع رسانی صحیح به کمیسیون انجمنهای علمی مطابق اساسنامه انجام شده باشد و نماینده رسمی معرفی شده و یا جایگزین ایشان به هر دلیل در مجمع حاضر نشود .مجمع رسمیت خود را اعلام کرده و نتیجه را بلافاصله به اطلاع کمیسیون انجمنهای علمی می رساند .
13-3- مجامع عمومي توسط هيئت رئيسهاي مركب از يك رييس، يك منشي و دو ناظر اداره ميشوند.
13-4- اعضاي هيئت رييسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب ميشوند.
13-5- اعضاي هيئت رييسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيئت مديره و بازرس كانديدا كردهاند.
تبصره : مجامع عمومی عادی و یا فوق العاده میتوانند پاره ای از وظایف خود را به هیئت مدیره تفویض نمایند.
ماده 14: هيئت مديره
هيئت مديرة انجمن مركب از 7 عضو اصلي و2 عضو عليالبدل است. كه هر 3 سال يكبار با رأي مخفي
از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب ميشوند.
14-1- هیچ یک از اعضا نمی توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره درآیند.
14-2- حداکثر دو عضو مشمول بند 14-1 در صورت کسب بیش از آرای حاضران در جلسه
می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.
تبصره 1: با توجه به پراکندگی جغرافیایی رای گیری می تواند به صورت حضوری ، پستی ، کتبی و یا ترکیب مناسبی از اینها انجام شود که در این صورت آیین نامه آن باید تدوین و به تصویب کمیسیون انجمنهای علمی برسد.
14-3- عضويت در هيئت مديره افتخاري است.
14-4- هيئت مديره حداكثر تا 15 روز پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با رأي كتبي نسبت به انتخاب رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره ، خزانه دار و در صورت لزوم ادامه همکاری یا تعیین جانشین دبیر انجمن اقدام و نتیجه را به کمیسیون انجمن های علمی ایران اطلاع می دهد .
14-5- كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامههاي رسمي با امضاي رئیس هیئت مدیره،( نایب رئیس) و یا رئیس دبیرخانه معتبر است.
14-6-هيئت مديره موظف است برحسب نياز حداقل هر ماه يكبار تشكيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيئت مديره حداقل سه روز است.
14-7- جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مييابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراي موافق، معتبر است.( منوط بر آنکه هیچگاه تعداد آرا از 4 کمتر نباشد)
14-8-كليه مصوبات هيئت مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيئت مديره نگهداري ميشود.
14-9-شركت اعضاي هيئت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهدبود.
14-10- درصورت استعفا، بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيئت مديره، عضو عليالبدل براي مدت باقيماندة دورة عضويت به جانشيني وي تعيين خواهدشد.
14-11- شركت بازرس (بازرسان) در جلسات هيئت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.
14-12- اداره جلسات هیئت مدیره با رئیس هیئت مدیره و در غیاب ایشان با نایب رئیس هیئت مدیره است .
تبصره 2: هیئت مدیره می تواند از روسای هیئت مدیره دوره های قبل به عنوان ناظر دعوت به عمل آورد.
تبصره 3: چنانچه به دلیل فوت و یا استعفا تعداد اعضای هیئت مدیره به 4 نفر کاهش یابد ، مجمع عمومی فوق العاده برای ترمیم اعضای هیئت مدیره تشکیل می شود .
ماده 15: وظایف هیئت مدیره
هيئت مديره نماينده قانوني انجمن ميباشد و وظايف اختيارات آن به شرح زير است:
15-1- اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي
15-2- تشكيل گروههاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها
15-3- هيئت مديره ميتواند هر اقدام و معاملهاي را كه ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غيرمنقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است انجام ميدهد.
15-4-جز دربارة موضوعاتي كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است، هيئت مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت دارا ميباشد.
15-5- تهيه گزارش سالانه و تنظيم تراز نامه مالي و صورتحساب درآمدها و هزينههاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
15-6- اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل بهغير.
15-7- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي
15-8- اجراي طرحها و برنامههاي علمي در چارچوب وظايف انجمن
15-9- جذب و دریافت هدايا و كمكهاي مالي
15-10- اهداي بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي
15-11- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور.
15-12- ارسال گزارشهاي لازم به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري
15-13- هيئت مديره موظف است ظرف حداكثر 2 ماه پيش از پايان دوره تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمنهاي علمي ارسال نمايد.
تبصره: هيئت مديره پيشين تا تاييد هيئت مديره جديد از سوي كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.
ماده 16: بازرسان
مجمع عمومی 2 نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت 3 سال انتخاب می نماید .
تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده 17: وظايف بازرسان به شرح زير است.
17-1- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي
17-2- بررسي گزارش سالانه هيئت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي
17-3- گزارش هرگونه تخلف هيئت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
تبصره: كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غيرمالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از
سوي هيئت مديره براي بررسي در دسترس بازرسان قرارگيرد.
فصل پنجم – گروه هاي علمي و تخصصی و مهندسی و مشاوره ای انجمن
ماده 18: شورای اعضای ویژه ، متشکل از کل اعضای ویژه ( بند ماده 6-1) یک شورای مشورتی دائمی است که درتمام موارد هیئت مدیره را در انجام وظایف خود همراهی می کند و مورد مشورت قرار می گیرد.
ماده 19: گروه ها وکمیته های تخصصی به منظور پیشبرد اهداف و وظایف انجمن تشکیل می شوند و
براساس آیین نامه های خاص که به تصویب هیئت مدیره می رسد فعالیت می کنند .
19-1- گروهها و کمیته های تخصصی بر حسب طبقه بندی های موضوعی که ممکن است محدود یا
نامحدود باشد .
19-2- گروه آموزش
19-3- گروه انتشارات
19-4- گروه آمار و اطلاعات
19-5- گروه پژوهش و توسعه
19-6- گروه پذیرش و روابط عمومی
19-7- گروه گردهماییها و همایشها
19-8- گروه استاندارد
ماده 20 : وظایف گروههای علمی :
20-1– گروه آموزش- مسئول کوشش برای فراهم آوردن موجبات آموزش نیروی انسانی مشروح در ماده 5 بندهای 2 ، 4 و 7 این اساسنامه پس از کسب مجوز از مراجع ذیربط میباشد .
20-2- گروه انتشارات – مسئول برنامهریزی فعالیتهای انتشاراتی ” انجمن ” به طور کلی و اجرای مفاد ماده 5 بندهای 6 و 7 این اساسنامه با رعایت قانون مطبوعات کشور است .
20-3- گروه تحقیق و توسعه مسئول ایجاد ارتباط با موسسات و مجامع علمی و ایجاد امکانات اجرائی
تحقیقات پژوهشی و صنعتی به منظور نیل به اهداف مشروح در ماده 5 این اساسنامه می باشد .
20-4- گروه آمار و اطلاعات مسئول گردآوری اطلاعات علمی و صنعتی در زمینه ریختهگری و صنایع
وابسته از منابع داخل و خارج کشور در مرکز اطلاعات و کتابخانه ” انجمن ” بوده و نیز مسئول کوشش
برای فراهم کردن تسهیلات جمع آوری آمارهای مربوط به مصرف قطعات ریختگی در ایران و آمارهای
واحدهای ریخته گری و صنایع وابسته به آن در سطح کشور می باشد (ماده 5 بند 8).
20-5-گروه سمینار و کنفرانسها – مسئول برگزاری سخنرانیها ، همایشها و سمینارها به منظور نیل به اهداف ماده 5 بند 5 این اساسنامه است.
20-6- گروه استاندارد، مسئول همکاری با سازمان ملی استناندارد و تحقیقات صنعتی ایران در تدوین استاندردهای ملی، بین المللی و کارخانه ای و انجام پژوهش ها و آموزش های مرتبط با آن با همکاری گروه های آموزش و تحقیق و توسعه است.
20-7- انجمن مجاز به تشکیل گروه ها و کمیته های دیگری بر حسب نیاز است که وظایف آنها توسط هیئت مدیره تدوین خواهد شد.
فصل ششم– تشکیلات دبیرخانه
ماده21 :تشکیلات ستادی و اجرایی
انجمن دارای تشکیلات ستادی و اجرایی است که در محل دبیرخانه ( و یا هر مکان دیگر تائید شده ) زیر
نظر رئیس هیات مدیره انجام وظیفه میکند .
- 1-دبیرخانه انجمن به سرپرستی دبیر انجمن
- 2-امور مالی انجمن به سرپرستی خزانه دار
- 3-اعضای اجرایی گروهها و کمیته های تخصصی به سرپرستی دبیر و نظارت مدیران گروههای مربوط
ماده 22: شرح وظایف
شرح وظایف تشکیلات ستادی و اجرایی انجمن به شرح زیر است .
22-1- دبیرخانه
– انجام امور اداری – خدماتی و پشتیبانی مورد نیاز و هماهنگی امور اجرایی مختلف برای اجرای برنامه ها
وماموریت های انجمن ها .
– کلیه اعضای اجرایی و استخدامی انجمن در حالیکه ملزم به ادای توضیح و گزارش به مسئولان و مدیران
مربوط به خود هستند، با نظارت و هماهنگی ” دبیر انجمن ” فعالیت می کنند .
22-2- گروههای علمی و کمیته های تخصصی با وظایفی به شرح ماده 20 هستند و کارکنان اجرایی ملزم به رعایت آن هستند.
فصل هفتم – بودجه و مواد متفرقه
ماده 23: منابع مالي انجمن عبارتند از:
23-1- حق عضويت اعضا
23-2- درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاورهاي و فروش كتب و نشريات
علمي
23-3- دريافت هدايا و كمكها
23-4- كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهدشد.
ماده 24: درآمدها و هزينههاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع
عمومي به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال ميشود.
ماده 25: كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانكهاي كشور نگهداري ميشود.
ماده26: هيچ يك از مؤسسين يا هیئت مدیره حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نميتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمايند.
ماده 27: سال مالی انجمن منطبق با سال شمسی بوده و همواره در پایان اسفند ماه خاتمه می یابد .
ماده 28: كليه مدارك و پرونده مالي و غيرمالي مرتبط با فعاليتهاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري ميشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيت دار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 29: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است.
ماده 30: انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروهها و احزاب سياسي را ندارند.
ماده 31: درصورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومي، همان مجمع هيئت تصفیه را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدكرد. هيئت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهيها كليه داراييهاي منقول و غيرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به يكي از مؤسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.
ماده 32: اين اساسنامه مشتمل بر1 مقدمه، 7 فصل،32 ماده،82 زيرماده و 20 تبصره در جلسه مورخ 27/3/91 مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد.
محل امضاي هيئت مؤسس محل امضاي هيئت رييسه جلسه مجمع عمومي